Zmiany kojarzą nam się z czymś ekscytującym, a zarazem przerażającym. Dlaczego tak wiele osób tkwi w niesatysfakcjonującej pracy czy nieudanym związku i nie ma odwagi, by się temu przeciwstawić? Co sprawia, że tak uparcie chronimy się przed tym, co nieznane? Dlaczego boimy się zmian i co zrobić, aby oswoić ten lęk? O tym przeczytasz w poniższym artykule.

Zmiany – dlaczego się ich boimy?

Strach przed zmianami do najczęściej wypadkowa głęboko zakorzenionych przekonań, ukrytych lęków i tego…, jak pracuje nasz mózg! Co decyduje o tym, że obawiamy się nowym wyzwań, nawet jeśli wiemy, że te przyniosą nam korzyści?

 

Siła przyzwyczajenia

Większość z nas kocha przyzwyczajenia. Ludzie dobrze czują się w tym, co już znają. To daje im namiastkę poczucia bezpieczeństwa i kontroli nad własnym życiem.

Zastanów się, ile razy zdarzyło Ci się, że ktoś z Twoich bliskich narzekał na pracę, związek czy kulejące zdrowie? Co się stało, gdy spytałeś go o to, dlaczego nic z tym nie zrobi? Zwykle słyszymy wtedy próby racjonalizacji sytuacji: „Przecież nie jest tak źle!”, „Inni mają gorzej”, „Może i jest kiepsko, ale przynajmniej stabilnie”, „Lepiej nic z tymi nie robić, bo jeszcze pogorszę sytuację” itp.

Tak właśnie działa ludzki umysł. Dobrze czujemy się we własnej strefie komfortu. A zmiana to nic innego jak opuszczenie bezpiecznej przystani i przyzwolenie na … utratę czegoś, co już znamy.

Strach przed porażką

„A co, jeśli mi się nie uda?”, „A jeśli będzie jeszcze gorzej?”. Strach przed poniesieniem porażki sprawia, że wiele osób już na starcie rezygnuje z działania. W końcu jak nic nie zrobię, to nie będę musiał ponosić żadnych konsekwencji, prawda?

Często panicznie boimy się nie tyle negatywnych skutków złej decyzji, ile tego, że będziemy musieli wziąć za nią odpowiedzialność. Nakładamy na siebie presję, która jest tym większa, im większa jest planowana zmiana. A to skutecznie blokuje nas przed jej podejmowaniem.

Podjęcie wysiłku

Według teorii Tonego Robbinsa ludzki mózg jest zaprogramowany na odczuwanie przyjemności i unikanie cierpienia. Tymczasem każda zmiana wymaga od nas wysiłku. A to sprawia, że nas umysł utożsamia ją z pewnego rodzaju dyskomfortem i zaczyna… ją wypierać.

Często sami karmimy się błędnymi przekonaniami na temat zmian, twierdząc, że muszą być one wielkie i spektakularne. A to automatycznie budzi w nas duży lęk i opór.

Obawa przed opinią innych

Ile razy zdarzyło Ci się zaprzestać jakiś działań z obawy przed tym, co powiedzą inni? Podjęcie decyzji o zmianie (zwłaszcza tej diametralnej) może wiązać się z niezrozumieniem, a nawet dezaprobatą ze strony Twojego otoczenia. W końcu łatwiej oceniać innych, niż samemu podjąć wysiłek zmian na lepsze.

Niestety zdarza się, że strach jest na tyle silny, że nie podejmujemy działań w obawie przez wykluczeniem i oceną ze strony naszych bliskich.

Jak pokonać lęk przed zmianami?

Oswojenie lęku przed zmianami to skomplikowany proces, który w skrajnym przypadkach wymaga konsultacji z psychologiem. Są jednak pewne sposoby, które pomogą Ci przez niego przejść. Poniżej zebraliśmy kilka porad, dzięki którym łatwiej podejmiesz nowe wyzwania i… zaczniesz wreszcie działać.

Zadbaj o wysoki poziom motywacji

Bez tego ani rusz. Skup się na tym, jak chcesz, aby wyglądało Twoje życie i co zmieni się w nim na lepsze. Możesz również spisać możliwości, jakie kryje za sobą wyjście z Twojej strefy komfortu. Myśl o zmianie jako o przygodzie czy szansie na odkrycie siebie i doświadczenie czegoś nowego. Zastanów się nad tym co się stanie jeśli tej zmiany nie wprowadzisz. Jakie będą tego konsekwencje długofalowe. Dzięki wysokiemu poziomowi motywacji łatwiej podejmiesz wysiłek i wytrwasz w swoich postanowieniach.

Zaakceptuj możliwość porażki

Nie myli się ten, co nic nie robi. Przed podjęciem decyzji o zmianie wyobraź sobie najgorszy scenariusz, jaki może Cię spotkać. Pomyśl, jak mógłby on wpłynąć na Twoje życie. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że uznasz jednak, że… warto podjąć ryzyko.

Nie oglądaj się na innych

Zdanie Twoich bliskich jest ważne, jednak ostatecznie to Ty odpowiadasz za swoje życie. I to Ty najlepiej wiesz, czego potrzebujesz. Pamiętaj również, że często odważne pomysły krytykują osoby, które same nigdy nie zdecydowałyby się na wprowadzenie zmian do swojego życia.

Rozpraw się z błędnymi  przekonaniami

Uświadom sobie, jakie przyzwyczajenia lub błędne przekonania blokują Cię przed działaniem. Może w Twoim domu rodzinnym zawsze powtarzano Ci, że nie warto podejmować ryzyka? A może panicznie boisz się tego, co pomyślą sobie inni? Spróbuj szczerze odpowiedzieć na pytanie, co sprawia Ci największą trudność w podejmowaniu nowych wyzwań. Dzięki temu łatwiej zrozumiesz swoje obawy i oswoisz lęk przed zmianami.

Nie porównuj się z innymi

Każdy z nas jest inny i każdy przeszedł inną drogę w życiu. Traktuj osiągnięcia innych jako motywację lub inspirację, a nie dowód na to, że Ty radzisz sobie gorzej. Pamiętaj, że osoba, z którą się porównujesz, też kiedyś była w podobnym miejscu. I to najczęściej odwaga do zmian i konsekwencja w działaniu sprawiły, że teraz możesz ją podziwiać.

Rozbij cel na mniejsze

Nie od razu Rzym zbudowano. Dlatego proces zmian warto rozpocząć od małych kroków. Prawda jest taka, że dużo łatwiej podejmować kilka drobnych działań, które prowadzą do określonego celu, niż rzucać się na głęboką wodę. Zamiast morderczej diety wybierz zmianę kilku prostych nawyków żywieniowych i stopniowo wprowadzaj nowe. Zamiast od razu rzucać etat i otwierać własny biznes, zacznij od budowania bazy klientów i oferowania swoich usług czy produktów po godzinach. Dzięki temu lęk przed nieznanym będzie mniejszy, a Ty łatwiej utrzymasz motywację do kontynuowania zmian na lepsze.